BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 24 September 2019


Apakah Punca Sebenar Yang Menyebabkan Kolestrol Tinggi Dalam Darah?



# Pemakanan :

Mengambilan makanan yang tinggi kandungan lemak tepu biasanya akan meningkatkan kadar kolestrol. Contohnya seperti telur, keju, minyak masak, kuih muih, dan pelbagai jenis makanan bergoreng.


# Berat badan :

Tumpuan lemak di bahagian perut dan pinggang bukan sahaja menyukarkan anda untuk memilih saiz seluar yang sesuai, malah ia juga meningkatkan kadar triglisedira dan menirinkan HDL atau kolestrol baik.

# Aktiiviti harian :

Kurang melakukan aktiviti atau kurang bersenam akan meyebabkan peningkatan kadar LDL (kolestrol jahat) dan mmerendahkan tahap HDL (kolestrol baik)

# Usia dan jantina :

Mencecah umur 20 tahun, kolestrol mula meningkat melainkan anda mengamalkan aktiviti dan pemakanan yang mencegah kenaikan tahap kolestrol. Golongan lelaki lebih cenderung mempunyai tahap kolestrol yang tinggi berbanding wanita.

# Tahap Kesihatan :

Mempunyai penyakit lain seperti diabetis atau hipotiroid berisiko unutk peningkatan tahap kolestrol. Lakukan pemeriksaan kesihatan secara rutin bagi mengelak risiko penyakit lain.

# Sejarah Keluarga :

Sesetengah orang masih memiliki kadar kolestrol yang tinggi walaupun telah mengamalkan gaya hidup yang sihat dan diet yang seimbang. Faktor keturunan juga mempengaruhi masalah kolestrol tinggi.

# Merokok :

Pastinya anda sendrii sedar akan keburukan merokok. Selain merosakkan paru-paru, merokok juga mampu menurunkan tahap kolestrol baik dalam darah.

0 ulasan: